
THE YEAR 1968 IN THE HISTORY OF SAMIZDAT. IN MEMORIAM PETER DORNAN 

Paper presented at the Conference organized by CSSEO (Center for the 

Study of East European History): “The other ’68. The Year 1968 in the 

Communist Bloc.” (L’altro Sessantotto. Il ’68 nel blocco comunista).  

Levico Terme, Italy, November 23-24 

Mario Corti 

Summary: The year 1968 was crucial in the history of Soviet dissent. The 
first five numbers of “Chronicle of Current Events” as well as Sakharov’s 
Reflections on Progress, Peaceful Coexistence and Intellectual Freedom ap-
peared in samizdat. In Moscow, as well as elsewhere in the USSR, there were 
protests against the invasion of Czechoslovakia. In the same year at Radio 
Liberty in Munich a special unit was created with the purpose of maintaining 
and developing a samizdat collection and processing samizdat texts for 
broadcasting; also, a program entirely devoted to readings of complete 
samizdat documents was launched.  Other radio features devoted to Samizdat 
would be added in the following years. Thus, the impact of dissent and 
samizdat on Soviet society was dramatically amplified as a result. 

Samizdat in the West 

In July 1968 the world discovered the name of Andrei Sakharov. The New 

York Times had published his “Reflections on Progress, Peaceful Coexistence, 

and Intellectual Freedom.”  It wasn't a scoop. Sakharov's essay had already ap1 -

peared in Dutch in Het Parool,  an Amsterdam newspaper, although very few 2

people had paid any attention to it. The Moscow correspondent of Het Parool, 

Karel van het Reve, had managed to send his newspaper a typescript of 

Sakharov's text which had been given to him by the young dissident historian An-

drei Amal’rik. A copy of the same essay had been offered earlier to one of the 

New York Times Moscow correspondents who had refused to accept it, thinking 

that it was a forgery and a provocation. 

 Text of Essay by Russian Nuclear Physicist Urging Soviet-American Cooperation [Re1 -
flections on Progress, Peaceful Coexistence, and Intellectual Freedom], in NYT, 
22.7.1968.

 A. Sacharow, Hartekreet van enn Russisch geleerde, in “Het Parool,” 6, 13.7.1968.2

  1



Sakharov’s essay which, incidentally, circulated in samizdat, was later pub-

lished in various other languages including Russian in the New York emigre 

newspaper “Novoe Russkoe Slovo,”  but several other Russian language editions 3

followed. 

The Western communist parties were somehow taken aback. After the case 

of the writers Siniavsky and Daniel and in the presence of an ever-growing con-

flict between the masterminds of the "Prague Spring" and the Kremlin, this was 

another shock for them, because the beliefs of their followers could be under-

mined. The Soviet world seemed to be increasingly less monolithic: its cracks 

were widening. 

Both in the West and in the Soviet Union only a few insiders had heard of 

Sakharov, and they had only a vague idea about his contribution to the develop-

ment of Soviet thermonuclear weapons. Journalists and researchers alike got 

down to work to find out more about him. But the first author to give an exhaus-

tive picture of the Soviet physicist's personality and work was, a few years later, 

Peter Dornan, the head of Radio Liberty's Samizdat Section.  4

Soviet dissidents' writings had reached the West earlier, of course, and 

would reach the West in greater numbers thereafter, and nowadays, when the dan-

ger is over, samizdat has become the object of regular academic studies. Impor-

tant collections are held and developed by dedicated research centers and insti-

tutes  such as, in addition to the older Hoover Institution at Stanford University, 5

the Forschungsstelle Osteuropa at Bremen University, the Moscow Memorial As-

sociation, the Open Society Archives (OSA) at the Central European University. 

 Razmyshleniia o progresse, mirnom sosushchestvovanii i intellektual’noi svobode, in 3

“Novoe Russkoe Slovo”, 24-27.7, 29-31.7, 1-2.8.1968.

 Peter Dornan, Andrei Sakharov: The Conscience of a Liberal Scientist, in Rudolf Tökés 4

(ed.), Dissent in the Ussr: Politics, Ideology, and People, Johns Hopkins University Press 
1975, pp. 354-417. 

 See on this subject, for the USA, Ksenya Kiebuzinski, Samizdat and Dissident Archives: 5

Trends in Their Acquisition, Preservation, and Access in North American Repositories, in 
“Slavic & East European Information Resources”, vol. 13 (2012), № 1: 3-25.

  2



In Italy since 1999 the Center for the Study of East European History (CSSEO) 

organizes conferences, exhibits and meetings on Soviet dissent and samizdat. No 

one doubts any longer that samizdat documents are an important source for the 

study of at least some aspects of Soviet history. 

But it was not always like that. Some Western authors, including Soviet ex-

perts, embraced the official Soviet verdict that the information disseminated by 

samizdat was fabricated or at best unreliable. Others were very careful about in-

cluding references to samizdat documents in their published works. Giving cre-

dence to unofficial sources of information could involve the risk of being refused 

an entry visa, of losing contact with Soviet colleagues and eventually of compro-

mising one’s own career. 

On the other hand, samizdat was the best source on dissent and repression 

by the KGB and the Procuracy, on what was really going on in trials behind 

closed doors, on conditions in labor camps, religious persecution, the Jewish ques-

tion, national movements, and labor conflicts. 

Obviously, emigre circles in the West and their publishing organs had a vest-

ed interest in disseminating information, non-fiction and literary works circulating 

in Samizdat. I will here list some of the most important publishing houses, journals 

and newspapers: the YMCA’s publishing house, Nikita Struve’s journal “Vestnik 

RKhD” and the weekly “Russkaia Mysl’” in France; the journals “Grani” and “Po-

sev”, produced by the Narodno-Trudovoi Soiuz (NTS) in Frankfurt-on-Main, 

Germany; the newspaper “Novoe Russkoe Slovo” and the journal “Novyi Zhurnal” 

in the USA. 

There were not many Western scholars who already at that time treated 

samizdat seriously as a source of knowledge about the USSR. Consequently, their 

names are particularly worthy of being mentioned here. Among them, true pi-

oneers were Peter Reddaway, then a young lecturer at the London School of Eco-

nomics and Political Science, who translated into English and annotated the first 

eleven issues of “Khronika tekushchikh sobytii” (“Chronicle of Current 

  3



Events”),  Michael Scammel, the founder of “Index on Censorship” in 1972,  and 6 7

Cornelia Gerstenmeier in Germany.  In the Netherlands we can find Ferdinand 8

Feldbrugge,  a professor of East European law at Leiden University, and Karel 9

van het Reve who established The Herzen Foundation in Amsterdam in 1969 and 

in 1971 became the editor of the series “Biblioteka samizdata” (Samizdat Li-

brary”), followed in 1974 by the “Al’manakh Samizdata: nepodtsenzurnaia mysl’ 

v SSSR” (Annals of Samizdat: uncensored Thought in the USSR). 

In the United States in 1968, Edward Kline, the owner of Kline Brothers, a 

chain of Department Stores, together with an expert on Russian literature, Max 

Hayward, established the Chekhov Press - reviving the “Izdatel’stvo imeni 

Chekhova”, an older trade mark that had dried up in 1958 - dedicated to publica-

tions in Russian of banned Soviet authors. Uncensored literary works in Russian 

would also be published by Ardis, a publishing house founded in 1971 by Carl e 

Ellendea Proffer in Ann Arbor, Michigan. In 1973 Ed Kline, together with Valery 

Chalidze (one of the founders of the Moscow Committee for Human Rights along 

with Andrei Sakharov and Andrei Tverdokhlebov), established the “Khronika 

Press” publishing house in New York. In 1972 Chalidze had been invited to deliv-

er a lecture on human rights at Georgetown University. Once in Washington, he 

was deprived of his Soviet citizenship by the Presidium of the Supreme Soviet of 

the USSR and prevented from returning to the Soviet Union. 

Going back to the United Kingdom, in 1969 Michael Bourdeaux, an Angli-

can cleric, established the Centre for the Study of Religion and Communism, later 

 Peter Reddaway (ed.), Uncensored Russia – protest and dissent in the Soviet Union. The 6

unofficial Moscow journal, A Chronicle of Current Events, New York: American Heritage 
Press, 1972.

 Michael Scammel, How Index on Censorship Started, in George Theiner (ed.), They 7

Shoot Writers, Don’t They? London: Faber and Faber, 1984, pp. 19-28.

 Cornelia Gerstenmaier, Die Stimme der Stummen: Die demokratische Bewegung in der 8

Sowjetunion, Stuttgart: Seewald, 1972.

 See, e.g., his Samizdat and Political Dissent in the Soviet Union, Leiden: Sijthoff, 1975.9

  4



renamed Keston College, and in 1973 launched the journal “Religion in Commu-

nist Lands”. As co-initiator of both the Centre for the Study of Religion and 

Communism and the Herzen Foundation we find the ubiquitous Peter Reddaway. 

The Revd. Canon Michael Bourdeaux, by his own admission, had been in-

spired by the Milan-based center Russia Cristiana, created in 1957. Unlike Keston 

College, however, whose activity was mainly focused on religious questions, 

Russia Cristiana at that time was also interested in other aspects of Soviet society. 

The journal “Russia Cristiana,” edited by Father Romano Scalfi, regularly pub-

lished Samizdat writings covering a broader span of issues. Also, in cooperation 

with Milan-based publishing house Jaca book, “Russia Cristiana” produced sev-

eral collections of samizdat documents.  The number of readers was quite limit10 -

ed, although both Soviet samizdat and Soviet dissent gained a reasonable level of 

acceptance in Italian society after three important events in 1977: the Venetian 

Biennale on Dissent, including an exhibition of original samizdat documents (re-

peated in Turin in 1978),  a seminar on Soviet dissent organized by ultra-left 11

newspaper Il Manifesto, also in Venice, and the Rome Sakharov Hearings.  12

 See, e.g., URSS: Dibattito nella comunità cristiana, Milan: Jaca Book, 1968; Terra nuo10 -
va sotto la stella rossa. Documenti del samizdat religioso, Milan: Jaca Book, 1971; Mas-
simo Gori [pseudonym of Mario Corti] (ed.), La lunga strada di un’alternativa nell’URSS, 
1968-1972: Sei documenti del samizdat politico, Milan: Jaca Book, 1972; Felix I. Milani 
(ed.), La repressione culturale in Lituania, Milan: Jaca Book, 1972; Russia Cristiana also 
published on its own an interesting volume on Samizdat with facsimile reproductions of 
original documents: Samizdat. Cronaca di una vita nuova nell’URSS, Milan: Edizioni 
Russia Cristiana, 1975; another volume was edited with the cooperation of Russia Cris-
tiana by Robi Ronza: Robi Ronza (ed.), Dissenso e contestazione in Unione Sovietica. 
Самиздат, Milan: Istituto di propaganda libraria, 1970.

 See the catalog of the exhibits, coordinated by Sergio Rapetti with the consultancy of 11

Mario Corti and Jurii Maltsev, Il dissenso culturale nell’URSS. Documenti letterari e del 
samizdat. Manifestazione organizzata dalla Gazzetta del Popolo con la collaborazione 
della Biennale di Venezia [Turin]: Gazzetta del popolo [1977-1978].

 See also, for France, Samizdat I. La Voix de l’opposition communiste en URSS, in “La 12

vérité”,  Nov. 1969, № 646; for the USA, George Saunders (ed.), Samizdat. Voices of the 
Soviet Opposition, New York: Monad Press, 1974.

  5

https://fr.wikipedia.org/wiki/La_V%25C3%25A9rit%25C3%25A9_(journal,_1929)
https://fr.wikipedia.org/wiki/La_V%25C3%25A9rit%25C3%25A9_(journal,_1929)


1968: An important stage in the history of samizdat and Soviet dissent 

The year 1968, proclaimed by the UN as the International Year for Human 

Rights, was crammed with events related to the history of Soviet samizdat and 

dissent. Between April and December, the first five issues of “Khronika 

tekushchikh sobytii” (“Chronicle of Current Events”) were released, all of them 

edited anonymously by the poet Natalia Gorbanevskaia. It was the first Samizdat 

periodical to report on human rights violations. All the issues carried on their title 

page the heading “The Year for Human Rights in the Soviet Union”. 

The first issue was almost entirely devoted to the so-called “Trial of Four”, 

namely Aleksandr Ginzburg, Jurii Galanskov, Aleksei Dobrovol’sky, and Vera 

Lashkova. They had been charged with “anti-Soviet agitation and 

propaganda” (art. 70 of the RSFSR Criminal Code). Aleksandr Ginzburg, the 

main defendant, had compiled and disseminated a “White book”, documenting 

the trial of writers Andrei Sinivasky and Iulii Daniel’.  Galanskov had been ac13 -

cused of editing and distributing “Phoenix 1966”,  a political-philosophical-liter14 -

ary almanac, Dobrovol’skii for authoring an article published in “Phoenix 1966”, 

 Aleksandr Ginzburg (ed.), Belaia kniga po delu Siniavskogo i Daniel’ia, Frankfurt/13

Main: Posev, 1967.

 Some of “Feniks 1966” materials were published in Frankfurt am Main in the issue № 14

63 of the NTS journal “Grani. Zhurnal literatury, iskusstva, nauki i obshchestvenno-
politicheskoi mysli,” 1967, Year XXII, № 63; followed by Poety iz zhurnala “Feniks 
1966”, ibid., 1967, Year XXII, № 64: 112-115; G. Pomerants, Kvadril’on, ibid, pp. 
151-166; Iu. Galanskov, Organizatsionnye problemy dvizhenija za polnoe i vseobshchee 
razoruzhenie i mir vo vsem mire. Redaktsionnyi kommentarii zhurnala “Feniks 1966”, 
ibid., pp. 167-174; A. Dobrovol’sky, Vzaimootnoshenie znaniia i very. Apologeticheskii 
opyt Alekseia Dobrovol’skogo, ibid., pp. 194-201; Obsuzhdenie maketa 3’go toma Istorii 
KPSS v Institute marksizma-leninizma pri TsK KPSS s uchastiem starykh bol’shevikov. 
Konspekt, ibid, № 65: 129-156; G. Pomerants, O roli nravstvennogo oblika lichnosti v 
zhizni istoricheskogo kollektiva, ibid., 1968, Year XXIII, № 67: 134-165; Iu. Galanskov, 
Otkrytoe pis’mo delegatu XXIII s-ezda KPSS M. Sholokhovu, ibid., pp.115-133; id., 
Spravedlivosti okrovavlennye usta, ibid. 1968, № 68: 101-104; E. Varga, Rossiskii put’ 
perekhoda k socializmu i ego rezul’taty (Konspekt), ibid., pp. 137-156; № 69: 135-153; the 
almanac was also published in Italian: Feniks-66: Rivista sovietica non ufficiale, Milan: 
Jaca Book, 1968. The translator, who signed with the pseudonym Nicola Sorin, was affili-
ated with “Russia Cristiana”.

  6



and Lashkova for assisting with the typing of both publications. All four were 

sentenced to various prison camp terms.  15

The trial set off an unprecedented petition campaign in defense of the four 

defendants. For many people it was a more relevant event and danger than the 

1966 campaign in defense of writers Andrei Siniavsky and Iulii Daniel’. Petitions 

and appeals, many of them circulated in samizdat, were signed mostly by intellec-

tuals including some members of the Communist Party. At least seven hundred 

signatories were estimated. 

As a result, many signatories lost their jobs, students were expelled from 

their Universities and party members from the Communist Party, as documented 

in a long list published in the second issue of “Chronicle”, notably in its first sec-

tion under the title “Extra-judicial political repressions in 1968”. 

The third issue of “Chronicle” was dated August 30, and it focused on the 

reactions of Soviet citizens to the events in Czechoslovakia. In particular, it re-

ported that a group of Party members, including General Petr Grigorenko and the 

writer Aleksei Kosterin, had visited the Czechoslovak Embassy in Moscow to 

hand in a letter of solidarity with the reforms in that country. But the main focus 

was on a demonstration against the invasion of Czechoslovakia which had taken 

place five days earlier on Red Square. The trial of the seven demonstrators, which 

took place in October, was reported in the following issue.  

On August 25, a small group of dissidents had gathered at the Lobnoe mesto 

(the Place of the Cross), a stone platform in front of Saint Basil’s Cathedral on 

Red Square. As soon as linguists Konstantin Babitsky and Larisa Bogoraz, the 

poet Vadim Delone, electrician Vladimir Dremliuga, poetess Natalia Gor-

banevskaia, physicist Pavel Litvinov and philologist Viktor Fainberg had unfolded 

a few banners with various slogans such as “Long live free and independent 

Czechoslovakia,” “Shame to the occupiers,” “Hands off the CSR,” “For your 

freedom and ours,” within a few minutes the protesters had been brutally assault-

ed by KGB guards on duty near the Kremlin Spassky gates and detained. 

 P. Litvinov (ed.), Protsess chetyrekh. Sbornik materialov po delu Galanskova, Ginzbur15 -
ga, Dobrovol’skogo, Lashkovoi, Amsterdam: The Alexander Herzen Foundation, 1971.

  7



There had been another participant at the Red square demonstration, 21-

year-old Tatiana Baeva, but she was convinced by the other demonstrators to 

claim that she had been there by accident, so she was released soon after being 

arrested. 

The trial was held in October. Dremliuga was sentenced to three years in a 

labor camp, Delone to two years and ten months, Pavel Litvinov was sentenced to 

five years of exile, Larisa Bogoraz to four, and Babitsky to three years. Viktor 

Fainberg, who had his teeth knocked out during the arrest, did not appear in court 

and was sent to a psychiatric prison hospital. Natalia Gorbanevskaia, mother of 

two children, had been released after the arrest. She wrote a book about the 

demonstration and the trial which circulated in samizdat in 1969 and was pub-

lished abroad the following year.  In December 1969 Gorbanevskaia was again 16

arrested and charged with article 190/1 of the RSFSR Criminal Code” (“dissemi-

nation of knowingly false fabrications defaming the Soviet State and social sys-

tem”). She was declared mentally incompetent to stand trial and spent one year in 

the Kazan psychiatric prison hospital and the Serbsky institute. 

Although the most striking, the Red square demonstration was not the only 

protest against the Soviet invasion of Czechoslovakia. Several citizens, for exam-

ple, refused to endorse the invasion at meetings organized ad hoc by the authori-

ties, and some of them lost their jobs. 

As we have already seen, in 1968 the world discovered Andrei Sakharov. 

“Chronicle” № 5, dated December 31, could not fail to provide a short summary 

of Sakharov’s “Reflections on Progress, Peaceful Coexistence and Intellectual 

Freedom” under its new subtitle “Survey of samizdat in 1968.” 

In the following years the “Chronicle” grew richer with new subheadings 

and sections such as “Political prisoners,” “News in brief,” “Samizdat update,” 

“News from the camps,” “Trials of recent years,” “Religious persecution,” “Polit-

 Natal’ia Gorbanevskaia, Polden’: Delo o demonstratsii 25 avgusta 1968 goda na Kras16 -
noi ploshchadi, Frankfurt/Main: Posev, 1970.

  8



ical prisoners in psychiatric hospitals,” “The Jewish movement to leave for 

Israel,” “The Crimean Tatar movement,” “Repressions in Ukraine,” and others.  17

Radio Liberty’s Samizdat section 

  

As things turned up, the year 1968 was crucial for Samizdat also at Radio 

Liberty in Munich, Germany: Samizdat texts which were randomly procured by 

staff members of various language services were brought together in a single 

repository within the Research department then headed by Albert Boiter.  Obvi18 -

ously, because the raison d’etre of Radio Liberty was the production and trans-

mission of radio programs in the main languages of the USSR, the primary task of 

the staff in charge of the collection was to select and reproduce the documents to 

be broadcast on air. By the end of 1971 the Samizdat writings selected and repro-

duced for that purpose had reached a total of 3 000. Each selected item was as-

signed a progressive number preceded by the acronym AS (Arkhiv Samizdata – 

Samizdat Archive). 

However, as of 1971, at the request of a group of scholars who had met in 

London on April 23 of that year, the texts were made available by subscription for 

the use of academic and research institutions as well as by the media. The one-day 

London conference sponsored by Radio Liberty was attended by Albert Boiter, 

Michael Bourdeaux, Abraham Brumberg, editor of “Problems of Communism”, 

Martin Dewhirst, a Russian literature lecturer at the University of Glasgow, David 

Floyd of  “The Daily Telegraph”, Max Hayward of St Antony’s College, Oxford, 

Leopold Labedz, editor of “Survey”, Peter Reddaway and Leonard Schapiro of the  Lon-

  See also on “Chronicle”, e.g., Mark Hopkins, Russia’s Underground Press. The Chron17 -
icle of Current Events, New York: Praeger, 1983; Jillian Forsyth, The Chronicle of Current 
Events and the Soviet Human Rights Movement, Dalhousie University Halifax, Nova Sco-
tia, 2017; in particular on the structure of “Chronicle” and on other Samizdat journals see 
Iu. A. Rusina, Zhurnaly samizdata 1960-1970-ch gg., in “Dokument. Arkhiv. Istoriia. 
Sovremennost’”, 2001, Vyp. 1: 279-295. In general, on the history of Samizdat and its au-
thors see, for ex., Ead., Samizdat v SSSR: Teksty i sud’by, Ekaterinburg, 2015.

 See, e.g., Albert Boiter, Samizdat: Primary Source Material in the Study of Current So18 -
viet Affairs, in “The Russian Review” (Jul., 1972), vol. 31, № 3: 282-285.

  9



don School of Economics and Political Science.  As it became known only very re19 -

cently, David Floyd turned to have been, by his own admission, a Soviet agent.  20

Martin Dewhirst was to become a valued assistant from time to time at the 

Samizdat Unit of Radio Liberty. 

Some 3 000 documents were collected in a series of 30 volumes under the 

title of “Sobranie Dokumentov Samizdata” and published between 1972 and 

1978. Materials which arrived in Munich after 1970 were included in a more or 

less regular weekly publication called “Materialy Samizdata,” which was dis-

tributed externally on subscription beginning in 1971. A clear idea of which AS 

numbers were included in the "Sobranie" and which ones in "Materialy Samizda-

ta" can be obtained by consulting the Memorial Society website "Katalog Samiz-

data".  Between 1968 and the closure of the RFE-RL Samizdat Section in 1992 21

more than 6 500 documents were issued. 

It should be noted that Radio Liberty was not much interested in the inclu-

sion of literary works in its samizdat collection, as they were mostly available in 

Russian emigre journals or publishing houses. The focus was rather on reproduc-

ing samizdat accounts of trials, reports of searches, minutes of interrogations, ap-

peals by political prisoners, documents of various dissident groups, political pro-

grams and essays on political and social topics. 

The history of the establishment of the RL Samizdat Section is still some-

what confused and controversial. There were internal conflicts concerning the 

maintenance and management of the documents. According to Peter Dornan, who 

was in charge of this small unit, just reproducing and editing the documents se-

lected for broadcasting (and later also for the benefit of external users) was not 

enough: they must be carefully selected, thoroughly verified for authenticity, en-

 Ibid.; also, Gene Sosin, Sparks of Liberty. An Insiders’ Memoir of Radio Liberty, The 19

Pennsylvania State University Press, pp. 151-154.

 Adam Lusher, Former Daily Telegraph Journalist “spied for communist Russia”, in 20

“Independent”, 25 February 2018.

 http://samizdat.memo.ru/samizdat/introrus.21

  10

http://samizdat.memo.ru/samizdat/introrus


tirely retyped, annotated, whenever possible name indexed, cross referenced, etc. 

Facts, names, background, quotations had to be checked.  22

This could be done thanks to the resources at the disposal of Radio Liberty, 

which, in addition to the main Western media, received the output of all the Soviet 

news agencies and all the relevant periodical and newspaper publications avail-

able for subscription in the West. Radio Liberty may have possessed the largest 

collection of Soviet periodicals and newspapers outside the USSR, not to speak of 

its transcripts of radio and TV programs provided by the staff of the Monitoring 

Section and the data on Soviet officials, based on Soviet media collected by the 

staff of the Research Department’s “Krasnyi arkhiv” or “Red Archive”, guided by 

Dr. Herwig Kraus.  

Eventually the rigorous approach suggested by Peter Dornan prevailed, at 

least from the launch of “Materialy Samizdata.” Furthermore, Dornan’s small unit 

was detached from the Research Department to occupy an equal level in the orga-

nizational chart as well as an equal level with the Broadcasting Services. Dornan 

reported directly to the highest authority of RL (later RFE-RL), and his unit was 

insulated from the conflicting interests of broadcasters and researchers. Indeed, 

Peter Dornan was the pioneer par excellence of samizdat in the West.  His 1975 23

essay on Sakharov, at the time the most exhaustive study of Sakharov’s work, is 

an example of Peter Dornan’s scrupulousness.  24

 On the history of the Samizdat section of Radio Liberty see also, e.g., Olga Za22 -
slavskaya, From Dispersed to Distributed Archives: The Past and the Present of Samizdat 
Material, in “Poetics Today”, 2008, 29 (4): 669-712, with a reference to Mario Corti. 1996 
Interview, HU OSA 206, Administrative History Files, Samizdat Archives, OSA Archivi-
um. 

 On Dornan see, e.g., Felix Corley, Obituary: Peter Dornan, in “The Independent”, 23

17.11.1999; Mario Corti, Radio Liberty’s Peter Dornan, in RFE-RL Newsline, Vol. 3, № 
216, 5.11.1999; Id., Pamjati Petera Dornana, 4.11.1999, on RFE-RL’s website: https://
www.svoboda.org/a/24198395.html; on Dornan and his personal collection donated to 
Drew University:  Dornan Collection/Russian Samizdat Archive on the website of Drew 
University: https://www.drew.edu/library/special-collections-archives/special-collections/
dornan-collection-russian-samizdat-archive/

 See fn 4. 24

  11

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.819.7554&rep=rep1&type=pdf
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.819.7554&rep=rep1&type=pdf
https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/obituary-peter-dornan-1126614.html
http://www.hri.org/news/balkans/rferl/1999/99-11-05.rferl.html#34
https://www.svoboda.org/a/24198395.html
https://www.svoboda.org/a/24198395.html
https://www.svoboda.org/a/24198395.html
https://www.drew.edu/library/special-collections-archives/special-collections/dornan-collection-russian-samizdat-archive/


At one point a conflict emerged between Radio Liberty and Valery Chalidze, 

who claimed exclusive rights for the publication of the “Chronicle of Current 

Events” in the West.  Although this claim was not indisputable, the two parties 25

came to an agreement: Radio Liberty would continue to produce an annotated 

edition of each issue of the “Chronicle”, but only for internal use. Chalidze’s de-

sire for monopoly rights, however, did not prevent other publishers from dissemi-

nating their own editions. 

Friederike Kind-Kovács, a historian of samizdat and tamizdat,  maintains that 

Radio Liberty prepared “a system of illegal circulation with agents on both sides 

of the Iron Curtain,” and that “accessing samizdat materials, smuggling them 

across the Iron Curtain, editing them and then broadcasting them back into the 

Soviet bloc were part of a complex system of cross-Iron Curtain activities initiat-

ed by the radios.”  This notion does not reflect reality and must be totally reject26 -

ed. The Samizdat Section never undertook any action intended to obtain samizdat 

texts directly from the Soviet Union. The documents were delivered to the Unit, 

mostly in photocopies, by individuals or institutions, for example by Russian 

emigres interested in promoting the publication or broadcasting of samizdat writ-

ings. One of them was Valery Chalidze, who, notwithstanding his previous con-

flict with Radio Liberty, sent copies in particular of those texts that he, for one or 

another reason, could not publish himself. Also Amnesty International, Helsinki 

Watch, Peter Reddaway and other organizations and individuals contributed to the 

expansion of the collection. 

Indeed, strange as it may sound, the collection contained relatively very few 

original documents (manuscripts, typescripts, carbon copies, mimeographed or 

printed materials). Among the originals were secret audio recordings of court pro-

 See., e.g., Friederike Kind-Kovács, Radio Free Europe and Radio Liberty as the “Echo 25

Chamber” of Tamizdat, in Friederike Kind-Kovács, Jessie Labov (ed.) Samizdat, Tamiz-
dat, and Beyond. Transnational Media during and After Socialism, New York-Oxford: 
Berghahn Books, 2013, pp. 70-91, 80.

 Friederike Kind-Kovács, Voices, letters, and literature through the Iron Curtain: exiles 26

and the (trans)mission of radio in the Cold War, in Linda Risso (ed.), Radio Wars. Broad-
casting during the Cold War, London and New York: Routledge Taylor & Francis Group, 
p. 69, 71-72.

  12



ceedings against dissidents as well as manuscripts which were very difficult to 

read (for example, manuscripts written in very tiny handwriting on cigarette pa-

per). These materials were sent in their original form because their initial recipi-

ents did not have the time, resources or competence to transcribe them them-

selves. 

Another important resource developed by the Unit was the massive collec-

tion, updated on a daily basis, of subject and biographical files on Soviet dissent, 

containing clippings from Soviet and international periodicals and newspapers, 

agency news items, transcripts of radio and TV programs as well as from Samiz-

dat documents. In other words, the staff selected and collected all possible data on 

dissent in the USSR, the various religious groups and confessions, national 

movements, the Jewish movement for emigration, human rights, labor camps and 

prisons, psychiatric hospitals, Soviet judicial bodies, procuracy, KGB and MVD, 

etc.  The Unit also managed a small specialized multilingual library and various 

retrieval card systems, one of which, personally maintained by Peter Dornan, con-

tained cross-referenced data on “persecutors” (procuracy or KGB investigators, 

prosecutors, judges, labor camp and prison guards, etc.) and their “victims.” 

Among the other tasks, the Samizdat staff made their expertise and the Sec-

tion resources available to RL-RFE editors and researchers as well as to the nu-

merous visiting external scholars and journalists. 

At present all the issues of “Materialy Samizdata,” the collection of unpub-

lished Samizdat documents, the subject and biographic files and the retrieval card 

systems are preserved at the Open Society Archives (OSA) of the Central Eu-

ropean University in Budapest. 

Samizdat on the air 

As indicated above, Radio Liberty strategists understood quite quickly that 

the systematic broadcasting of Samizdat texts would have a dramatic impact on 

Soviet society.  Samizdat on paper circulated almost only exclusively in intelli-

gentsia circles in Moscow and other large cities of the USSR. If launched back 

  13



through the ether, samizdat writings would reach much broader layers of the pop-

ulation including individuals in remote locations.  It would be broadcasting in 27

the true sense of the term. Listening to foreign radios in the Soviet Union was 

somewhat risky, it was done behind closed doors and windows, but it was less 

risky than possessing, producing or disseminating samizdat materials on paper. 

Thus, in addition to world news, programs on various subjects, analyses of and 

commentaries on international politics and the internal politics of the USSR, on 

Russian and Soviet history and the emigration, most of which were produced by 

exiles, the radio would now broadcast full and verbatim Samizdat texts, thus func-

tioning as an amplifier of the free voices coming directly from within Soviet soci-

ety. 

In the fall of 1968 the first regular samizdat-based program was launched 

under the title “Pis’ma i dokumenty” (Letters and Documents). Other programs 

ad hoc followed in subsequent years, such as, “Dokumenty nashego 

vremeni” (Documents of Our Time), “Obzor samizdata” (Survey of Samizdat), 

“Dokumenty i liudi” (Documents and people), “Prava cheloveka” (Human 

Rights). Full readings of literary works prohibited in the Soviet Union and pub-

lished in tamizdat, i.e., by Russian emigre publishing houses, were already broad-

cast in other feature programs, one of which was called, significantly, “S drugogo 

berega” (From the Other Shore). These broadcasts would become a distinctive 

brand of Radio Liberty. No other Western radio broadcasting in the various lan-

guages of the Soviet Union would devote as much airtime, resources and care to 

samizdat materials. 

It was precisely thanks to samizdat that Radio Liberty could fulfill an impor-

tant part of its mission. Besides providing exhaustive information on world 

events, different from that inflicted by the Soviet official media to their readers 

and listeners, Radio Liberty was in a position to impart information on events oc-

curring inside the Soviet Union ignored or intentionally distorted by the official 

media. The Soviet people were kept up to date on Solzhenitsin and Sakharov as 

 Cf. F.G.M. Feldbrugge, Samizdat and Political Dissent in the Soviet Union, Leiden: 27

A.W. Sijthoff, 1975, pp. 15-16, with a reference to AS 1086.

  14



well as on the vicissitudes of other authors whose works were prohibited in the 

USSR, they could listen to the songs of Alexander Galich and other bards, they 

got to know the names of human rights activists, discovered the existence of polit-

ical dissent in their country and of an unofficial art produced outside the canons of 

socialist realism.  

Thus, by echoing the dissidents’ and human rights activists’ concerns, the 

radio consigned to their texts most of the criticism of the Soviet regime and its 

representatives which could not be represented any longer as here “slander” com-

ing from some emigre "renegade” on the payroll of a foreign power and at the 

service of anti-Soviet propaganda -- as the media in the USSR used to blame Ra-

dio Liberty’s broadcasts and the emigre intellectuals who worked for the Radio. It 

stemmed from within the country and belonged to Soviet citizens, most of whom 

were identified by name and were ready to pay a high prize for their beliefs and 

activities. 

Samizdat re-entered its home territory expanded through the ether. Over 

time and thanks to the writings of samizdat authors Radio Liberty began to be 

perceived as a familiar voice, a home service rather than a broadcaster represent-

ing foreign interests. 

As Alexander Suetnov, an expert on Soviet independent publications, would 

write many years later: “In the seventies we learnt about the existence of samizdat 

either from the foreign radio stations or from court proceedings.”   28

The Soviet regime seemed to feel the blow and went on the counterattack. 

The official media began to argue that some of the samizdat writings had been 

manufactured at the radio’s headquarters in Munich. 

In 1973, for example, an article on “Ogonek” fathered on Radio Liberty a 

samizdat political document entitled “Program of the Democratic Movement of 

the Soviet Union.”  The document was authentic, of course. It had been obtained 29

 “Piatnitsa. Organ Oktiabr’skogo raionnogo Soveta Moskvy”, Moskva, 1990, № 2: 10.28

 Arkadii Sakhnin, Podkhodiashchaia kandidatura, in “Ogoniok”, № 51 (2424), 29

15.12.1973, p. 28.

  15



and published in 1970 by the Herzen Foundation in Amsterdam, and Radio Liber-

ty never disputed that. At the Radio a photocopy of the printed brochure had been 

assigned an AS progressive number, as it was usually done for all the documents 

intended for broadcasting, and it was included in “Sobranie dokumentov samizda-

ta”.  Some of the authors’ names, who at the bottom of the document identified 30

themselves only as “Democrats of Russia, Ukraine, and the Baltic Countries,” are 

known today and at the time they were all residing in the Soviet Union. 

As stated in a book published by the official agency “Novosti:” “’Samizdat’ 

is one of RL’s creations and is used for preparing so-called ‘scientific studies’ 

which are sent to 570 subscribers, including bodies of the press, government insti-

tutions and various Sovietology centers in the West. Some of the ‘samizdat’ mate-

rials have been written by so-called dissidents. But much of this material can be 

safely stamped ‘Made in RL’…”  31

These allegations got more credit in Western pro-Soviet circles than among 

Soviet citizens, less inclined to place much trust in the media of their own country. 

In conclusion, thanks to Radio Liberty’s broadcasts, more people in the USSR lis-

tened to samizdat than read it. As the above-mentioned samizdat historian Friederike 

Kind-Kovács wrote: “Some circles inside the Soviet bloc used the radios as a re-

placement for the far riskier and more restricted access to and use of samizdat lit-

erature. On 27 April 1976, Mikhail Delone, a 23-year old teacher from Moscow. 

‘a September 1975 emigrant’, reported that he was ‘especially interested in listen-

ing to Western broadcasts because, for some reason, samizdat materials never 

seemed to get through to [him]’. So, the orally transmitted samizdat replaced or 

enriched the physical access to the materials… The broadcasts, orally transmitted 

 Programma Demokraticheskogo dvizheniia Sovetskogo Soiuza, Amsterdam: The 30

Alexander Herzen Foundation, 1970; reproduced in “Sobranie dokumentov samizdata”, 
Vol. 5, AS № 340.

 Gennadii Alov, Vassilii Viktorov, Aggressive Broadcasting: Evidence, Facts, Docu31 -
ments. Psychological Warfare, Moscow: Novosti Press Agency Publishing House, 1985, p. 
100.

  16



through the exiles, reached therefore far wider audiences than the written alterna-

tives of the dissident colleagues inside the Soviet bloc ever did.”  32

The Polish events in Soviet samizdat 

Far reaching developments for the political and geopolitical assets in East-

ern Europe were to follow in the coming years. Such revolutionary events as the 

emergence of KOR and of Solidarność in Poland would exert a notable influence 

on Soviet society and find an echo in samizdat (although, even before those 

events there had been workers protests in the Soviet Union as well as timid at-

tempts to form independent trade unions).  33

The events in Poland were regularly reported - for example, in the “Informa-

tion Bulletin of SMOT” (Svobodnoe mezhprofessional’noe ob-edinenie trud-

jashchikhsia – Free Inter-Professional Association of Workers), an independent 

union born in 1978.  An Open Letter to Soviet Workers on the Polish events au34 -

thored by Moscow mathematician Vadim Iankov was circulated in 1982.  35

Charged with article 70 of the RSFSR (“anti-Soviet propaganda and agitation”), 

on January 1 of the next year Iankov was sentenced to four years of strict regime 

corrective labor colony plus three years of exile.  Another Samizdat document 36

 Kind-Kovács, op.cit., p. 71.32

 See, e.g., Karl Schlögel, Der Renitente Held. Arbeiterprotest in der Sowjetunion 33

1953-1983, Hamburg: Junius, 1984, one of the first books on the subject; also, Mario Cor-
ti, Aleksei Nikitin and the Movement for Worker’s Rights in the USSR, in “Radio Liberty 
Research Bulletin,” 25th Year, №19 (3120), May 13, 1981.

 See, e.g., AS №№ 4760: 3-7 (IB SMOT, № 15/1981); 4622: 2 (IB SMOT, № 19/1981); 34

4728-4729 (IB SMOT, №№ 26/1981, 27/1981), 4752: 5-8 (IB SMOT, № 29/1981-1982), 
4806: 8-16 (IB SMOT, № 30/1982). 

 AS №4615 – V. Iankov, Pis’mo russkim rabochim po povodu pol’skikh sobytii, statia 35

podmoskovnogo matematika ob istorii sozdaniia i tseliakh profsoiuza Solidarnost’, m.b. 
Moskovskaia oblast’, g. Dolgoprudnyi, Noiabr’ 1981 – Ianvar’ 1982.

 “Vesti iz SSSR/USSR News Brief,” № 2, 1983.36

  17



telling of strikes in 1981 and 1982 at a bus factory in the city of  Pavlovo, Gorky 

oblast, described how at secret meetings workers circulated the highly significant 

slogan “if the [production] norms are raised, we’ll do the same as in Poland.” . 37

The same slogan, in different versions, some even hilarious, circulated every-

where in the USSR. 

I would like to focus briefly on an interesting essay entitled “Pol’skaia 

revoliuciia” (The Polish Revolution) circulated anonymously in Samizdat begin-

ning in 1982. 

A historical introduction covering the period from the German invasion of 

Poland in 1939 to the beginning of the workers’ disturbances in the Polish Littoral 

in 1980 was followed by a chronological survey of the subsequent events, con-

cluding with the declaration of martial law by general Wojciech Jaruzelski on De-

cember 13, 1981. While empathizing with the Polish opposition, the author, al-

though en passant, harshly criticized Soviet dissident movement for their pretend-

ed “apoliticity”, their “legalistic squabbling” and their appeals to the Soviet au-

thorities to respect their own laws. “Wherever laws are not applied,” according to 

the then unknown author, “and even promulgated with no intention of applying 

them, legalistic squabbling simply substitutes for more productive forms of think-

ing, for which the dissidents have no aptitude.”  As it seemed to him, a more 38

fruitful form of opposition would have been a combination of both legal and ille-

gal forms of struggle and of both open and underground activity. 

That point of view was not new, and it was expressed more explicitly by the 

editors of the samizdat Eurocommunist journal “Varianty” – which circulated in 

Samizdat in the early Eighties - in their responses to a questionnaire compiled by 

the French journal “L’Alternative.” In addition, the editors of “Varianty” suggest-

ed that a way out of what they called “the dissident’s crisis” would have been “the 

 AS 4985 – Soobshchenie o zabastovkakh rabochikh g. Pavlovo Gor’kovskoi oblasti v 37

1981-82, veroiatno, leto 1982.

 On the nature of Soviet “dissent” and some distinctions between its different compo38 -
nents see, e.g., Mario Corti, O nekotorykh aspektakh dissidentskogo dvizheniia, in “Karta. 
Rossiiskii nezavisimyi istoricheskii i pravozashchitnyi zhurnal”, 1994, № 6: 42-46.

  18



formation of political organizations of different tendencies and a turning to ‘the 

lower strata’ with concrete social programs.” They also stressed the necessity of a 

“switch to illegal channels (while using all available legal possibilities)… the cre-

ation of illegal structures, both organizational and technical,” as taught by the ex-

perience of Poland.  39

While editing “The Polish Revolution” for publication in “Materialy Samiz-

data,”  I realized that one of the sources used by the author must have been the 40

Italian Communist Party organ “L’Unità,” one of the few Western newspapers 

available in the USSR.  The essay, which Russian historian Michel Heller de41 -

fined as “the first fundamental research on the 1980-1982 Polish events,”  was 42

subsequently published in London with my introduction.  43

Years later the author was identified with Abram Il’ich Fet, a Novosibirsk 

mathematician who died in 2007, known also for some of his incursions into the 

field of theoretical physics. He was a prolific author, under various synonyms, of 

essays on social and political topics circulated in samizdat, some of which were 

published in the Russian tamizdat journal “Sintaksis”, co-founded in Paris by An-

drei Siniavsky and his wife Maria Rozanova. 

Fet’s biography has been recounted in various articles and it’s now fairly 

well known.  Suffice it to say here that his struggle against the Soviet regime had 44

 AS № 4619: 18-19, 23.39

  AS № 4904 (1983).40

 On “Polish Revolution” see also Mario Corti, A Samizdat Work on the Events in Poland, 41

in “Radio Liberty Research Bulletin,” 319/83.

 M. Geller, Mashina i vintiki: istoriia formirovaniia sovetskogo cheloveka, M., 1994, p. 42

124.

 Pol’skaia revoliutsiia, London: Overseas Interchange Ltd., 1985; today also online: 43

http://modernproblems.org.ru/hisrory/188-polish-revolution.html?showall=1. 

 E.g., E.N. Savenko, Avtor prepochel ostat’sia neizvestnym, in “Gumanitarnye nauki v 44

Sibiri. 2011, №3: 89-92.

  19

http://modernproblems.org.ru/hisrory/188-polish-revolution.html?showall=1


officially started in 1968, when he had been expelled from the Institute of Math-

ematics and banned from teaching at the University of Novosibirsk for having 

signed, together with other 45 Novosibirsk intellectuals, the so called “Letter of 

46”  to the Supreme Court of the USSR in defense of the four dissidents (Alek45 -

sander Ginzburg, Jurii Galanskov, Aleksei Dobrovol’sky e Vera Lashkova) sen-

tenced  in January of that year. 

 “Sobranie dokumentov samizdata,” vol. 1, AS № 21.45

  20


